WYWÓZ ODPADÓW W 2021r.
Miesiąc |
Terminy wywozu odpadów komunalnych (zmieszanych, pozostałości z sortowania) |
Terminy wywozu odpadów komunalnych (papieru, szkło, tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych) |
Terminy wywozu odpadów ulegających biodegradacji w tym odpady zielone (trawa, liście, gałęzie, trociny itp.) |
Terminy otwarcia PSZOK od godziny 7:30 do 15:30 Borowie ul. Garwolińska, teren przy kościele parafialnym |
Terminy opłat za odbiór odpadów |
styczeń |
5 styczeń |
5 styczeń |
5 styczeń |
5 styczeń |
31 styczeń |
luty |
2 luty |
2 luty |
2 luty |
2 luty |
|
marzec |
2 marzec |
2 marzec |
2 marzec |
2 marzec |
|
kwiecień |
6 kwiecień, 19 kwiecień |
6 kwiecień |
6 kwiecień, 23 kwiecień |
6 kwiecień |
30 kwietnia |
maj |
4 maj, 17 maj |
4 maj |
4 maj, 21 maj |
4 maj |
|
czerwiec |
1 czerwiec, 21 czerwiec |
1 czerwiec |
1 czerwiec, 18 czerwiec |
1 czerwiec |
|
lipiec |
6 lipiec, 19 lipiec |
6 lipiec |
6 lipiec, 23 lipiec |
6 lipiec |
31 lipiec |
sierpień |
3 sierpień, 16 sierpień |
3 sierpień |
3 sierpień, 20 sierpień |
3 sierpień |
|
wrzesień |
7 wrzesień, 20 wrzesień |
7 wrzesień |
7 wrzesień, 24 wrzesień |
7 wrzesień |
|
październik |
5 październik, 18 październik |
5 październik |
5 październik, 22 październik |
5 październik |
31 październik |
listopad |
2 listopad |
2 listopad |
2 listopad |
2 listopad |
|
grudzień |
7 grudzień |
7 grudzień |
7 grudzień |
7 grudzień |
|
Ogólne zasady odbioru odpadów
Odpady z terenu gminy Borowie od 1 lipca 2013 r. do dnia dzisiejszego odbiera firma Ekolider z siedzibą Lucin 4, 08-400 Garwolin.
Odpady komunalne należy przygotowywać do odbioru w pojemnikach przystosowanych do obsługi przez śmieciarkę lub w workach o pojemności 60 l -120 l.
Odpady należy segregować zgodnie z obowiązującymi zasadami:
worek w kolorze zielonym służy do gromadzenia szkła oraz szklanych opakowań;
worek w kolorze żółtym służy do zbiórki odpadów z tworzyw sztucznych, metalu oraz opakowań wielomateriałowych;
worek w kolorze niebieskim służy do gromadzenia papieru i tektury;
worek w kolorze brązowym służy do gromadzenia odpadów biodegradowalnych w tym odpadów zielonych;
pojemnik lub worek w kolorze czarnym służy do gromadzenia odpadów zmieszanych oraz pozostałości po segregacji.
Baterii, akumulatorów oraz sprzętu elektronicznego i elektrycznego nie wolno wyrzucać do odpadów zmieszanych – są to odpady niebezpieczne. Można je oddać w punktach ich zakupu lub w PSZOK (punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych).
Przeterminowane leki należy wyrzucać do pojemników w aptekach lub w PSZOK.
Mieszkańcy sami wyposażają swoje nieruchomości w pojemniki i worki na pozostałości z sortowania.
Worki na odpady segregowane w kolorach zielony, żółty, niebieski i brązowy zapewnia Gmina w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku nie zostawiania wymaganej ilości kolorowych worków przez firmę odbierającą odpady komunalne po worki należy zgłosić się do Urzędu Gminy w Borowiu.
REKLAMACJE
W przypadku niewłaściwego odbioru odpadów komunalnych z państwa nieruchomości przez firmy świadczące usługi lub w przypadku niewłaściwego odbioru odpadów przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Borowiu przy ul. Garwolińskiej należy:
- niezwłocznie lecz nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od zaistnienia sytuacji, zgłosić ten fakt do tut. Urzędu.
- zgłoszenia mogą być wnoszone pisemnie na adres Urząd Gminy Borowie ul. A.Sasimowskiego 2 lub e-mailem na adresy gmina(at)borowie.pl; piotr(at)borowie.pl; lub telefonicznie nr tel. (25) 685-98-50 albo ustnie w Urzędzie w godzinach pracy urzędu tj. pn.- pt. od 8:00 do 16:00.
W dniu odbioru odpadów muszą być one wystawione przed posesję od godziny 07:00 lub musi być zapewniony dostęp do altan śmietnikowych od strony drogi, ulicy.
Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) zlokalizowany jest przy
ul. Garwolińskiej w Borowiu na terenie przy kościele parafialnym, czynny jest raz w miesiącu zgodnie z powyższym harmonogramem.
W punkcie przyjmowane są:
- papier w tym opakowania z papieru i tektury,
- tworzywa sztuczne w tym opakowania z tworzyw sztucznych;
- metale w tym opakowania z metali,
- odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
- szkło w tym opakowania ze szkła,
- meble i odpady wielkogabarytowe, w tym wyposażenie wnętrz, wiadra, skrzynki, miski, zabawki, meble ogrodowe, doniczki itp.
- zużyte opony,
- bioodpady,
- tekstylia i odzież w tym opakowania z tekstyliów,
- przeterminowane leki i chemikalia,
- zużyte baterie i akumulatory,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, w tym: pralki, lodówki, telewizory, radioodbiorniki, komputery, kalkulatory, żarówki, lampy fluorescencyjne, świetlówki, lampy energooszczędne, termometry rtęciowe itp.,
- odpady niebezpieczne w tym: odpady farb i lakierów, rozpuszczalników, środków impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, opakowania po środkach ochrony roślin, nawozach, opakowania po aerozolach,
- odpady budowalne i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne,
- żużel i popiół z palenisk i kotłów CO,
- odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych, powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki.
NOWA DEKLARACJA/ZMIANA DEKLARACJI
W przypadku nowo zamieszkałego budynku (nowy dom lub przeprowadzka do zakupionej nieruchomości), właściciel jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Jeżeli zmniejszenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest związane ze śmiercią mieszkańca, nową deklarację można złożyć w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
W szczególności zgłaszać należy zmianę ilości osób zamieszkujących nieruchomość:
– zamieszkanie nowej osoby (np. po zawarciu związku małżeńskiego);
– wyprowadzenie się osoby (należy dołączyć dokument potwierdzający opłacanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w innej Gminie);
– urodzenie dziecka;
– śmierć osoby;
– zmianę adresu zamieszkania osoby/osób;
– zamieszkanie w domu niezamieszkałym dotychczas;
– zamieszkanie w nowym budynku (niezależnie od tego czy został on oddany do użytku czy też nie);
– użytkowanie nieruchomości na cele rekreacyjno – wypoczynkowe;
– podjęcie działalności powodującej powstawanie odpadów komunalnych.
Zgłoszenie następuje poprzez podpisanie nowej deklaracji wraz z wyjaśnieniem, co jest przyczyną zmiany danych.
OBOWIĄZKI MIESZKAŃCA DOTYCZĄCE PŁATNOŚCI ZA ODPADY KOMUNALNE
Składający deklarację dokonuje obliczenia miesięcznej opłaty za odpady komunalne:
W przypadku nieruchomości zamieszkałych należy uwzględnić liczbę osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość oraz odpowiednią stawkę opłaty:
– jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od osoby zamieszkującej daną nieruchomość wynosi 25 zł;
- zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpad komunalne w kompostowniku przydomowym, w wysokości 5 zł od stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, liczonej od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość miesięcznie (stawka wynosi 20 zł);
– jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny stawka od osoby wynosi 75 zł (opłata podwyższona).
Kwota opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych określona zostaje przez mieszkańca w momencie składania deklaracji i obowiązuje do czasu zmiany deklaracji lub zmiany stawki na terenie gminy Borowie.
Jeśli nastąpi zmiana stawki, wówczas Urząd poinformuje mieszkańca o wysokości nowej stawki i kwocie nowej miesięcznej opłaty.
Skutki niedopełnienia obowiązku segregacji odpadów:
- W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości.
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta na podstawie powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, (w przypadku nieruchomości, zamieszkałych) w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej,
Wpłat dokonujemy na indywidualny numer konta lub w kasie Urzędu Gminy:
W przypadku nieruchomości zamieszkałych, na których powstają odpady komunalne ratalnie w następujących terminach:
- za miesiące styczeń, luty i marzec – do 31 stycznia;
- za miesiące kwiecień, maj i czerwiec – do 30 kwietnia;
- za miesiące lipiec, sierpień i wrzesień – do 31 lipca;
- za miesiące październik, listopad i grudzień – do 31 października.
BARDZO WAŻNE!
ZAŁOGI POJAZDÓW ODBIERAJĄCYCH ODPADY KOMUNALNE ZOSTAŁY ZOBOWIĄZANE DO PROWADZENIA KONTROLI ODBIERANYCH ODPADÓW W ZAKRESIE POPRAWNOŚCI PROWADZENIA ZADEKLAROWANEJ SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW.
Przypadki braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, pomimo jej zadeklarowania oraz niewłaściwe prowadzenie segregacji odpadów będzie zgłaszane przez Wykonawcę do Urzędu Gminy Borowie, w celu wszczęcia postępowania nakładającego podwyższenie opłaty.
Na terenie gminy Borowie brak jest punktów zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon, powstających w gospodarstwach rolnych oraz zakładów przetwarzania takich odpadów. W 2020 r. odpady rolnicze folii i sznurka odbierała firma Strefa Surowce Wtórne Kamil Granis, ul. Staropolska 4, 05-311 Aleksandrówka.